مفهوم سرعت در مودم وایرلس یا روتر وایرلس چیست؟

روتر وایرلس یا مودم وایرلس دستگاهی است که اینترنت ADSL را از خط تلفن ثابت دریافت کرده و به وسیله وای فای با سایر دستگاه‌ها به اشتراک میگذارد.

مفهوم سرعت در مودم وایرلس یا روتر وایرلس چیست؟

یک مودم وایرلس یا روتر وایرلس با سرعت نامی “300Mbps” را در نظر بگیرید؛ 300Mbps یعنی اگر این دستگاه را، در شرایط ایده‌آل یا اصطلاحا در “اتاق تمیز”، یعنی جایی که

  • تداخل امواجی وجود نداشته باشد.
  • رطوبت از یک حدی بیشتر نباشد
  • و…

تست کنیم، به سرعت انتقال داده‌ی 300Mbps  (یا ۳۷.۵مگابایت‌در‌ثانیه)  خواهیم رسید. امروزه در بازار مودم وایرلس یا روتر، دستگاه‌هایی از سرعت 54Mbps تا 1900Mbps خرید و فروش می‌شوند ولی آیا شما می‌توانید از دستگاهتان و با سرعتی‌که بر روی آن درج شده استفاده کنید؟

خیر؛ البته شما در شرایط طبیعی (چه در خانه و چه در محل کار)، هرگز سرعتی را که روی جعبه‌ی مودم وایرلس یا روتر نوشته‌شده است را، تجربه نخواهید کرد. پدیده‌هایی مثل هم‌پوشانی کانال‌های موجی (Channel overlap) و تداخل (interference) همه جا هستند و بطور کلی، و در شرایط واقعی (مثلا در همین شرکت بادیه خودمان)، اگر ما بتوانیم نصف سرعت نوشته‌شده روی جعبه را تجربه کنیم، خیلی خوب توانسته‌ایم از روترمان بهره بکشیم.!

 

تفاوت واحد مگابیت‌برثانیه (Mbps) با مگابایت‌برثانیه (MB/s) چیست؟

مگابیت‌بر‌ثانیه و مگابایت‌برثانیه، هر دو واحد سرعت انتقال داده هستند و در بیان کلی هر ۸بیت = ۱بایت است. در محاوره‌ی روزانه، بایت‌ خیلی مصطلح تر است و ما تقریبا همیشه از این واحد استفاده ‌میکنیم. مثلا میگوییم یک سی‌دی ۷۰۰مگابایت است یا “سرعت دانلود من از اینترنت ۲۰۰کیلوبایت‌برثانیه است.”

از آنجا که نوشتار و نماد بیت وبایت در لاتین شبیه است، برای روشن شدن امر آنها را در جدول زیر نمایش میدهیم:

مقایسه‌ی نوشتار بیت و بایت
 واحد نوشتار لاتین نماد توضیحات
بیت bit b مقدار قابل ذخیره در هر بیت 0 یا 1 است.
بایت byte B هر بایت یک زنجیره از ۸بیت است. مثلا 10100111

بیت و بایت، خود واحد شمارش اطلاعات (یا دیتای) دیجیتال هستند و وقتی در پس آنها ٖ”برثانیه” اضافه می‌کنیم، تبدیل به سرعت انتقال دیتا ‌می‌شوند (مثل کیلومتر و کیلومتر در ساعت). همچنین مگا، پیش‌وندی است به معنی یک‌میلیون؛ یعنی ۱ مگابایت = ۱‌ میلیون‌بایت می‌باشد. از این دست حتما پیش‌وندهای کیلو(هزار)، گیگا(میلیاد) و ترا(هزارمیلیارد) هم به گوشتان خورده است. در محاوره‌ی دیجیتال، ما برای حجم فایل‌ها، ظرفیت هارد و فلش، سرعت اینترنت، سرعت مودم، سرعت بلوتوث و حتی کیفیت فایل‌های صوتی و تصویری از واحد بیت یا بایت استفاده می‌کنیم. مثلا برای سرعت‌های رایج اینترنت در ایران اعداد جدول زیر، پراستفاده اند.

سرعت‌های رایج اینترنت در ایران در واحد‌های مختلف
مگابیت‌برثانیه کیلوبیت‌برثانیه سرعت دانلود برحسب کیلوبایت‌درثانیه
۵۶ ۸
۱۲۸ ۱۶
۲۵۶ ۳۲
۵۱۲ ۶۴
۱ ۱۰۲۴ ۱۲۸
۲ ۲۰۴۸ ۲۵۶
۳ ۴۰۶۹ ۵۱۲
۶ ۶۱۴۴ ۷۶۸
۵ ۸۱۹۲ ۱۰۲۴

توجه داشته‌ باشید که شرکت فروشنده‌ی سرویس ADSL، در ۹۹درصد مواقع برای سرعت سرویس ADSL، از واحدهای مگابیت‌برثانیه و کیلوبیت‌برثانیه (اعداد دو ستون اول)، ولی برای بیان ترافیک مجاز، از واحد گیگابایت استفاده می‌کند. مثلا: اینترنت با سرعت ۲مگ با ترافیک ۲۰گیگ سالیانه یعنی سرعت، ۲مگابیت‌برثانیه (معادل دانلود با سرعت ۲۵۶کیلوبایت‌درثانیه)، و ترافیک ۲۰گیگابایت خواهد بود. همچنین برای سرعت‌‌های رایج در بازار مودم وایرلس یا روتر، جدول تبدیل مگابیت‌برثانیه به مگابایت‌برثانیه در زیر آمده است:

سرعت‌های رایج مودم وایرلس یا روتر در بازار
مگابیت‌برثانیه (Mbps) مگابایت‌برثانیه (MBps) یا (MB/s) توضیحات
۵۴ ۶.۷۵ سرعت USB1.1 برابر 12Mbps است.
۱۵۰ ۱۸.۷۵ مناسب برای ویدیو‌ی fullHD است.
۳۰۰ ۳۷.۵
۱۷۵۰ ۲۱۸.۷۵
۱۹۰۰ ۲۳۷.۵ سرعت اسمی USB3 برابر 480Mbps است.

 

آیا سرعت مودم وایرلس یا روتر وایرلس، بر سرعت اینترنت در ایران تاثیر می‌گذارد؟

خیر؛ سرعت اینترنت شما(چه در ایران و چه تقریبا در همه‌جای دنیا)، با یک روتر 150Mbps یا 1900Mbps، قطعا هیچ تفاوتی نخواهد داشت. سرعت اینترنت را شرکت‌های ISP، نظیر  … تعین می‌کنند و نه مودم شما. هم‌اکنون بیشترین سرعت اینترنتی که در ایران ارائه می‌شود، 10Mbps (یا ۱.۲۵مگابایت‌در‌ثانیه) است. یعنی اگر شما یک روتر 20Mbps هم داشته باشید، قطعا می‌توانید از تمام پهنای باند اینتر‌‌نت‌تان استفاده کنید.

 

مودم وایرلس یا روتر، چه‌سرعتی بخریم؟ یا سرعت بالای مودم روتر به چه دردی می‌خورد؟

بستگی دارد؛ سرعت بالای یک روتر،  آنجا خودنمایی می‌کند که بخواهید در شبکه‌ی داخلی خودتان و بین دستگاه‌هاتان، فایل ردوبدل، یا هنگامیکه بخواهید، یک ویدیوی فول‌-اچ‌دی را بصورت وایرس به ال‌ای‌دی‌تان استریم کنید. به عنوان مثال، اگر ۵نفر همزمان بخواهند از یک سرور خانگی فایلی را دان‌لود/آپ‌لود کنند، پهنای باند 300Mbps، قطعا پاسخگو نخواهد بود و سرعتی که به هرکدام از افراد می‌رسد، سرعت ناچیز  60Mbps (یا ۷.۵مگابایت‌در‌ثانیه) خواهد بود.

پس:

  • اگر اصولا از روتر (یا مودم ADSL)، برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، قطعا روتر 54Mbps، پاسخ کار شما را می‌دهد. حتی اگر ۱۰ نفری و همزمان به اینترنت وصل شوید.

  • اگر استفاده‌ی شما علاوه بر اینترنت،انتقال تصویر بی‌سیم با کیفیت به صفحه‌ی تلویزیون است. مثلا علاقه دارید یک ویدیوی FullHD با کیفیت، (با احتساب بیت‌ریت حداکثری ۱۰مگابیت‌برثانیه) را در ال‌ای‌دی خود مشاهده کنید. توصیه ما، انتخاب روتر با سرعت 150Mbps یا بیشتر است. گرچه برای مثال یاد شده، 150Mbps، قطعا کفایت می‌کند.

  • اگر اهل بازی شبکه هستید؛ انجام بازی‌های شبکه‌ی لوکال نیز به پهنای باند خیلی بالا نیاز ندارد. (ما انجام ۵نفره‌ی بازی COD6، با یک روتر 150Mbps را آزمایش کردیم و هیچ نیازی به سرعت بیشتر احساس نشد.)

می‌توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی، برای مصرف خانگی، سرعت 150Mbps کفایت کار را می‌کند. اما برای کار‌های حرفه‌ای تر مثلا برای یک گیم‌نت با ۱۲دستگاه فعال یا یک شرکت با یک شبکه‌ی لوکال فعال باید روتر‌های پرسرعت تری انتخاب نمود.

مرجع: فروشگاه اینترنتی پاساک

درباره pasakgroup

پیشنهاد ما به شما

دوربین QIHAN دوربین کیوهان دوربین مداربسته QIHAN دوربین مداربسته کیوهان

دوربین Qihan دوربین مداربسته Qihan

دوربین Qihan دوربین مداربسته Qihan دوربین Qihan دوربین کیوهان و دوربین مداربسته Qihan دوربین مداربسته …